Wykonawca chce więcej czasu na dokończenie obwodnicy Chełma
Rzecznik lubelskiego oddziału GDDKiA Łukasz Minkiewicz poinformował, że najbardziej zaawansowana jest budowa trasy głównej od węzła Chełm Zachód w kierunku miejscowości Horodyszcze i Okszów, gdzie układana jest masa bitumiczna. Na dalszym fragmencie obwodnicy w kierunku miejscowości Srebrzyszcze, gdzie zaplanowany jest węzeł Chełm Wschód, trwają prace ziemne, ulepszane jest podłoże pod przyszłą ekspresówkę i przebudowywana jest sieć podziemna (m.in. wodociągowa). Zaawansowanie budowy mostów rzecznik określił na ok. 60 proc.
Jak podał, udostępnienie nowej trasy kierowcom planowane jest w drugiej połowie 2025 r., jednak wykonawca oczekuje wydłużenia czasu na ukończenie prac m.in. ze względu na przedłużoną procedurę uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). "Terminy wynikające z umowy mogą zostać przesunięte w sytuacji, gdy wykonawca uzasadni, że w czasie realizacji umowy nastąpiły okoliczności, na które nie miał wpływu, a uniemożliwiły mu one prowadzenie robót" – wyjaśnił Minkiewicz.
Inwestycję realizuje firma Strabag.
Dwujezdniowa obwodnica Chełma będzie miała 13,5 km i ominie miasto od północy. Wybudowane zostaną m.in. cztery węzły drogowe (Chełm Zachód, Chełm Północ, Chełm Okszów oraz Chełm Wschód), trzy mosty, dziewięć wiaduktów, 19 przejść dla zwierząt, kładka dla pieszych w miejscowości Horodyszcze, 20 km dodatkowych dróg poprzecznych i obsługujących przyległe tereny, a także obwód utrzymania drogi ekspresowej przy węźle Chełm Północ.
Obwodnica Chełma ma odciążyć ruch w mieście i poprawić bezpieczeństwo mieszkańców. GDDKiA szacuje, że ominięcie Chełma obwodnicą zajmie ok. 10 minut.
Trasa będzie fragmentem planowanej drogi ekspresowej S12 Piaski-Dorohusk o łącznej długości 75 km. (PAP)
pin/ pad/