Ostatni uczeń Rembrandta
fot. Self portrait/Wikimedia Commons (Aert Gelder - 2. Hermitage 1. Web Gallery of Art: Obraz Informacje o dziele sztuki)
Aert lub Arent de Gelder (ur. 26 października 1645 w Dordrechcie, zm. 27 sierpnia 1727 tamże)
REKLAMA
Aert lub Arent de Gelder – holenderski malarz i rysownik okresu baroku.
Namalował około stu obrazów, z których większość przedstawia biblijne sceny w stylu charakterystycznym dla Rembrandta. Ponadto, tworzył również portrety, w tym autoportrety.
Król Dawid (ok. 1683)
Toaleta damy
Z życiorysu
Był jedynym artystą z Holandii, który kontynuował malowanie w duchu stylu Rembrandta aż do XVIII wieku. De Gelder urodził się i zmarł w Dordrechcie. W trakcie swego pobytu w Amsterdamie, gdzie studiował w pracowni mistrza od 1661 do 1663 r., był jednym z ostatnich uczniów samego Rembrandta. Nie tylko uważano go za jednego z najzdolniejszych uczniów mistrza, ale także za jednego z jego najwierniejszych naśladowców. Podążając za szlachetnym stylem Rembrandta, de Gelder stworzył dzieła takie jak Chrzest Chrystusa i Ahimelech przekazujący Dawidowi miecz Goliata. Opowieść, wyraziste emocje oraz podkreślenie ludzkiej natury postaci biblijnych były charakterystycznymi cechami jego twórczości.Twórczość
De Gelder, inspirowany stylem Rembrandta, malował sceny i portrety biblijne, pozostając wierny temu artystycznemu nurtowi aż do XVIII wieku, nie poddając się wpływom współczesnej mody. Z perspektywy sztuki jego twórczość nie jest jedynie kopią mistrza, lecz wyraża własną kreatywność w opowiadaniu, zafascynowanie teatralnością i głęboko zakorzenione emocje przekazywane przez postacie. To właśnie te cechy uczyniły go znaczącym interpretem malarstwa holenderskiego z końca XVII wieku.Namalował około stu obrazów, z których większość przedstawia biblijne sceny w stylu charakterystycznym dla Rembrandta. Ponadto, tworzył również portrety, w tym autoportrety.
Wybrane dzieła
- Autoportret (po 1685) – St. Petersburg, Ermitaż,
- Autoportret w roli Zeuksisa malującego staruszkę (1685) – Frankfurt, Staedelsches Kunstinstitut,
- Chrystus i jawnogrzesznica (1683) – Madryt, Muzeum Thyssen-Bornemisza,
- Chrystus przed Piłatem (1671) – Drezno Gemaeldegalerie,
- Chrzest Chrystusa – Cambridge, Fitzwilliam Museum,
- Droga Krzyżowa (ok. 1715) (cykl) – Aschaffenburg, Bayerische Staatsgemaeldesammlung,
- Ecce Homo (1671) – Drezno, Gemaeldegalerie,
- Estera – Monachium, Stara Pinakoteka,
- Estera i Mardocheusz (1685) – Budapeszt, Muzeum Sztuk Pięknych,
- Juda i Tamar – Haga, Mauritshuis,
- Juda i Tamar (ok. 1700) – Londyn, National Gallery,
- Król Dawid – Amsterdam, Rijksmuseum,
- Odwiedziny aniołów u Abrahama – Rotterdam, Boymans-van-Beuningen Museum,
- Pieśń pochwalna Symeona (ok. 1700) – Haga, Mauritshuis,
- Portret rodzinny (1720-22) – Paryż, Luwr,
- Toaleta damy (II poł. XVII w.) - Muzeum Narodowe w Poznaniu.
Król Dawid (ok. 1683)
Toaleta damy
PRZECZYTAJ JESZCZE